Відкритий урок

Розробка уроку:Українські писанки. Символічна мова писанок

Мета уроку:
     навчальна: ознайомити учнів із традиціями писанкарства в Україні, колірною гамою та символікою писанок різних регіонів України, розкрити зміст символічної мови писанок;
     розвивальна: розвивати уяву, фантазію, уміння аналізувати, застосовувати набуті знання у практичній діяльності;
     виховна: виховувати почуття національної гордості за свій народ, його культуру, мистецтво, дбайливе ставлення до традицій українського народу.
Терміни: писанкарство, солярні символи, меандр
Обладнання:
для вчителя: мультимедійна дошка, таблиці із зображенням писанок різних регіонів України, учнівські роботи з методичного фонду;
для учнів: прості олівці, гумки, фарби, пензлі, ємності для води, серветки для рук.
Візуальний ряд: слайд-презентація
Літературний ряд: загадка, вірш «Великдень»( Р.Завадович), «Україна»(Ніна-Марія)
Музичний ряд: пісня Марійки Бурмаки «Розмалюю писанку»
Тип уроку: комбінований
Структура уроку
I. Організація класу – 1хв.
II. Повідомлення теми уроку – 1хв.
III. Актуалізація опорних знань – 8хв.
IV. Мотивація навчальної діяльності – 1хв.
V. Вивчення нового матеріалу – 10хв.
VI. Практична робота – 22хв.
VII. Підсумок уроку – 1хв.
VIII. Домашнє завдання – 1хв.


Хід уроку

І. Організаційний момент.
Привітання.  Створення емоційного настрою.
Розпочався наш урок,
Тож прошу усіх діток:
Свого  часу не марнуйте –
Усмішку всім подаруйте!
-Хороший настрій і щира посмішка допоможуть вам краще виконати
сьогоднішню роботу. А що ми будемо малювати – відгадайте у загадці:
Як уродилася – то була біла,
Тепер розписали мене вміло.
Розмалювала Яринка бочки
У жовті й червоні дрібні квіточки (Писанка)
ІІ. Повідомлення теми уроку(слайд 1)
-Сьогодні ми спробуємо стати майстрами декоративного розпису і створимо прекрасні писанки.
Котилася писаночка
Згори на долину,
Прикотилась простісінько
До нас у гостину.
А за нею йде Великдень,
Несе білу паску,
Дзвонить в дзвони, розсипає
Радощі і ласку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Вправа «Мікрофон»
-Я впевнена, що кожна українська родина з нетерпінням чекає цього великого християнського свята. Розкажіть, які традиції святкування Великодня є у ваших сім’ях.
2. Мозковий штурм «Що ти знаєш про писанку»
-Що таке писанка?
-Символом чого вона є?
-Чим її розфарбовували у давнину?
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Скільки живе  людина, стільки існує в неї потреба прикрашати все навколо себе: оздобити візерунками предмети побуту, житло, одяг тощо. Не винятком були свята: твори народного мистецтва робили їх яскравими і радісними,  створювали піднесений настрій. Скільки б не пройшло років, ми повертаємося до традицій і звичаїв нашого талановитого, працьовитого українського народу.
V. Вивчення нового матеріалу(слайд 2)
Писанкарство – це мистецтво створення і прикрашання писанки. Кожен регіон України мав свої традиції у використанні кольорів та візерунків, що відрізняло їхні писанки одну від одної.
(розглядають таблицю із зображенням писанок різних регіонів України)
Є різні види писанок:
Крашанки-яйця, пофарбовані в один колір( слайд 3)
Мальованки – розмальовують за допомогою пензля (Слайд 4)
Крапанки – віск чи фарбу наносять краплинами (слайд 5)
Дряпанки – зображення видряпують гострим предметом (слайд 6)
 Кожен колір на писанці мав певне символічне значення (слайд 7)
Чорний колір – символ землі, плодючості.
 Червоний колір – радість, любов,  життя .
Білий - чистота.
Жовтий колір -  достигле зерно, достаток, врожай, сонце.
Блакитний - небо, повітря, воду, здоров'я.
Зелений - колір весни, воскресіння природи, багатства рослинного і тваринного світу.
Коричневий колір позначав матір-землю.
Писанки прикрашали орнаментальними візерунками, побудованих на ритмічному повторенні різних елементів:
Геометричні – хрест, кружальця, трикутники, ромби, лінії, кривульки(слайд 8)
Рослинні – ружа, сосонка, квітка, букет, дубові листочки (слайд 9)
Тваринні – олень, кінь, пташка, риба, баранячі ріжки(слайд 10)
Солярні( космічні) – сонце, зірки, триніг, меандр ( геометричний орнамент з безперервної кривої або ламаної лінії у вигляді спіралі)(слайд 11)
Писанку як  вивір декоративного мистецтва дуже поважали в народі(слайд 12). У Канаді, де багато українських переселенців, поблизу міста Калгарі красується різнокольоровими барвами 10-ти метрова писанка. А в місті Коломия на Івано-Франківщині є цікавий музей «Писанка» у вигляді великоднього яйця заввишки 13 м. Тут експонується близько 6 тис. писанок з різних куточків України і світу.
Фізкультхвилинка(слайд 13)
Раз-два, раз-два, рада сонечку трава,
Три-чотири, три-чотири, раді птахи, раді звірі,
Дивлячись перед собою, похитаймо головою,
Вліво-вправо нахилились і на небо подивились,
Всі до нього потягнулись, сіли й дружно посміхнулись!
V. Самостійна практична робота учнів.
Постановка практичного завдання: Створити ескіз великодньої писанки.
Вчитель. Щоб ви правильно виконали малюнок, запам’ятайте послідовність роботи(слайд 14):
1. На аркуші паперу скомпонуйте зображення, намалюйте збільшений силует яйця
2. Оберіть вид орнаменту, нанесіть його на писанку
3. Визначтеся  з кольорами зображення
Робота в групах:
І група – оздоблює писанку геометричним орнаментом
ІІ група – оздоблює писанку рослинним орнаментом
ІІІ група – оздоблює писанку тваринним орнаментом
Зверніть увагу на виставку учнівських робіт.
Схеми розташування орнаментів на поверхні писанки ви знайдете у своєму підручнику на с.125.  Бажаю вам вдалої роботи!
(Звучить пісня у виконанні Марійки Бурмаки «Розмалюю писанку»)
Діти працюють в групах самостійно, учитель коректує їхню діяльність, за потреби надає допомогу
VI. Актуалізація набутих знань.
Рефлексія
Я дазнався (-лася)…
Мені сподобалось…
Я запам’ятав(-ла)…
Мені хотілося, щоб…
VIII. Підбиття підсумків уроку
 Кожна група представляє свої роботи. Клас оцінює роботу груп.
              Вчитель(слайд 15):  Любіть нашу рідну Україну, шануйте її прадавні звичаї, вивчайте народні традиції. Нехай  Господь посилає нашій  прекрасній  землі мир і спокій.
Ти, Україно, найгарніша в світі,
Тобою дихаю, тобою я живу.
І поки серце в грудях моїх б’ється,
Молитимусь за доленьку твою!.
ХІХ. Домашнє завдання (слайд 16)
Знайдіть вдома вишивані речі, уважно роздивіться на них орнаменти.
Скачати презентацію тут


Розробка уроку: Петриківський розпис. Виконання рослинних зображень на основі об’єднання елементів петриківського розпису

Мета уроку:
      навчальна: ознайомити учнів з петриківським розписом, історією його виникнення, майстрами цього розпису, навчити основних мазків та елементів петриківського розпису;
розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням творів петриківського розпису, аналізувати їх, формувати естетичні почуття, творчі здібності, інтерес до культурної спадщини народу;
     виховна: виховувати зацікавленість творами українського декоративного мистецтва, любов і гордість за свою країну.
Обладнання:
для вчителя: мультимедійна дошка, таблиці із зображенням елементів петриківського розпису, учнівські роботи з методичного фонду;
для учнів: прості олівці, гумки, фарби, пензлі, ємності для води, серветки для рук.
Візуальний ряд: слайд-презентація
Музичний ряд: пісня Раїси Кириченко «На калині мене мати колихала»
Тип уроку: комбінований
Структура уроку
I. Організація класу – 1хв.
II. Актуалізація опорних знань – 5хв.
IІІ. Мотивація навчальної діяльності – 2хв.
ІV. Повідомлення теми уроку – 1хв.
V. Вивчення нового матеріалу – 10хв.
VI. Практична робота – 22хв.
VII. Підсумок уроку – 3хв.
VIII. Домашнє завдання – 1хв.
«Жива душа народна, жива, нездоланна»
                                                                                                          О.Довженко


Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання.  Створення емоційного настрою.
Доброго дня, дорогі діти!  Сподіваюсь, що сьогодні на нашому уроці буде панувати особлива, творча атмосфера. Адже ми продовжуємо подорож у прекрасний світ народного мистецтва.
Гра «Очікування»(слайд 2)
Супроводжувати  нас буде  чарівна Жар-птиця. Я вірю в те, що вона може виконати ваші бажання, тому скажіть їй, чого сподіваєтесь від цього уроку.
( …щоб було цікаво,… добре виконати роботу,…отримати хорошу оцінку тощо)
Чарівна Жар-птиця голівкою киває,
Урок мистецтва розпочинає.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Постановка проблемного питання:
-Звідки ж прилетіла до нас така незвичайна Жар-птиця? ( відповіді учнів)
Більш точну відповідь ви отримаєте в кінці уроку.
А зараз назвіть, які кольори переважають у цієї пташки?
-Які основні кольори  в образотворчому мистецтві ви знаєте?
-А похідні? Як можна їх отримати?
-Які кольори можна побачити у роботах майстра народного мистецтва Валентини  Панко? (слайд 3)
Усне завдання : опис картини В.Панко «Синій птах»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (слайд 4)
Вчитель. «Жива душа народна, жива і нездоланна!» - сказав колись український кінорежисер О.Довженко. Дійсно, здається, що це душа самої України посміхається до нас з кожного такого полотна. Святковий настрій надовго залишається в серці, коли дивишся на картини. Вони ніби зачаровують своїми мальвами, соняхами, жоржинами, червоною калиною. Отож, запрошую всіх до Петриківки, старовинного українського села, у якому започаткувалася традиція розписувати стіни хат барвистими квітковими орнаментами! (слайд 5)
ІV. Повідомлення теми уроку
Вчитель. Сьогодні на уроці ми ознайомимось із знаменитим  петриківським розписом, якому  Міжнародна організація ЮНЕСКО присвоїла статус культурної спадщини людства.
V. Вивчення нового матеріалу (слайд 6)
Петриківський розпис – яскравий, самобутній, неповторний, життєрадісний, як сама українська природа. Адже вона дарувала не лише сюжети для композицій, а й фарби, які були тільки природнього походження. Малювали спеціальними пензлями із кошачої шерсті, сірниками, обмотаними тканиною, кінчиком пальця.
Найвідоміші елементи петриківського розпису:
«Зернятко» - один з основних елементів розпису( слайд 7)
«Криве зернятко» - малюють листя, пуп’янки, пелюстки( слайд 8)
«Бігунець» - використовується для обрамлення виробу( слайд 9)
«Пітушинки» - тонкі лінії-вусики( слайд 10)
«Перехідний мазок» - плавний перехід одного насиченого кольору в інший( слайд 11)
«Горішок» - повернуті один до одного криві зернятка( слайд 12)
Поєднавши ці основні елементи, ми дістанемо зображення «колоска», «травички», «пуп’янка», «квітки», «листочка» (слайд 13). Їх малюємо пензликом. А от «виноград», «калину», «порічки» краще промалювати пальчиком.
Фізкультхвилинка (слайд 14)
Провести фізкультхвилинку нам допоможе звичайний горішок. Візьміть його у руки, міцно стисніть долоньками, покатайте, заплющивши очі. Це називається «горіховий масаж». Він допомагає зняти стреси, навантаження, примушує працювати дрібні м’язи рук.
V. Самостійна практична робота учнів.
Постановка практичного завдання:виконати декоративну композицію, що складається з квітки, кетягу калини, пірчастого листя.
Вчитель. Щоб ви правильно виконали малюнок, зверніть увагу на послідовність роботи(слайд 15):
1. Визначитися з форматом
2. На аркуші паперу скомпонувати зображення
3. Порівняти пропорції різних частин зображення
4. Виправити помилки.
5. Після виконання рисунка розпочати роботу в кольорі.
              Зверніть увагу на вернісаж дитячих робіт. Бажаю успіху!
Звучить пісня у виконанні Раїси Кириченко «На калині мене мати колихала»
Діти працюють самостійно, учитель коректує їхню діяльність, за потреби надає допомогу
VI. Актуалізація набутих знань. 
Гра «Інтерв’ю»
Що вам сподобалось на уроці?
Чого ви навчилися?
Чи досягли очікуваних результатів?
Який  ваш настрій?
Які елементи петриківського розпису запам’ятали? (демонстрація таблиці)
VIII. Підбиття підсумків уроку
 Перевірка дитячих робіт. Словесне оцінювання.
Вчитель. Діти, то звідки ж прилетіла до нас на урок  чарівна Жар-птиця? (З села Петриківки, що на Дніпропетровщині)( слайд 16)
Чарівний птах у кожного у серці,
він робить нас сильнішими щоднини.
Любов’ю щирою ця пташка зветься
до найріднішої у світі Батьківщини.
ХІХ. Домашнє завдання (слайд 17)
Вправлятися у виконанні різних елементів петриківського розпису.

Скачати презентацію тут

Розробка уроку: Відтворення виразного природнього середовища

Практичне завдання: Завершення  в кольорі сюжетної композиції «Пустеля»
Мета уроку: формування ключових компетентностей:
вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, доводити роботу до кінця, самостійно виконувати практичне завдання;
інформаційна компетентність: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі;
міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до мистецтва, світу; оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування живопису; вміння аналізувати і давати естетичну оцінку творам мистецтва;
предметних компетентностей:розвивати навички сприйняття, образного мислення, асоціативної пам’яті, уяви, фантазію, формувати спостережливість, уміння бачити і відчувати красу природи; виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу
Терміни і поняття:колірна гама, перспектива, композиція
Тип уроку. Комбінований з використанням ІКТ.
Методи навчання та викладання: діалогічний, демонстративно-ілюстративний, стимулюючий, інструктивний.
Оснащення уроку: Технічні засоби навчання, проектор, компютер, презентація.
Візуальний ряд: Костянтин Маковський, «Пустеля», Мартирос Сар’ян «Пустеля», Микола Реріх «Корабель пустелі», Тарас Шевченко «Барсакельмес»
Літературний ряд: загадки, вірш Ліни Костенко «Буває часом сліпну від краси…»
Музичний ряд: музика пустелі
Зразки дитячих робіт:  ілюстрації із зображенням  пустелі.
Художні матеріали: папір,  фарби, пензлики, палітра, серветка, склянка з водою.
Техніка виконання: живопис
Міжпредметні зв’язки: біологія, географія, музика
Структура уроку
I.             Організація класу . Створення емоційної атмосфери – (1хв.)
II.            Мотивація навчальної діяльності – (1хв.)
ІІІ.          Повідомлення теми і мети уроку – (1хв.)
ІV.          Актуалізація опорних знань – (6хв.)
V.           Вивчення нового матеріалу – (7хв.)
                Фізхвилинка (1хв)
VI.          Практична діяльність учнів – (25хв.)
УІІІ.        Підсумок уроку – (3хв.)
Хід уроку
І. Організація класу. Створення емоційної атмосфери.(1 хв)
                                   Добрий день, усі сідайте,   речі в подорож збирайте,
Час не будем марнувати, будем подорожувати!
-         Сподіваюсь, ви любите подорожі? Тоді  вперед! Пропоную взяти з собою компас, хороший настрій ( посміхніться один одному), і, звичайно, музику, яка вкаже нам правильний маршрут (слухають музику)
Тут води ти не знайдеш, не побачиш тут оселю,
І піски не перейдеш, як потрапиш у …( пустелю) ( сл1)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності( 1хв)
Як ви зрозуміли, сьогодні ми будемо подорожувати найвідомішими пустелями світу. Пустелі. Вони нас лякають і водночас заворожують.
-Чим заворожує нас пустеля?
 Їх майже не можливо підкорити, але тим привабливішими вони є для людини.( глобус)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.(1хв)
(сл2)Тема нашого уроку: «Відтворення виразного природнього середовища». Завдання: завершити в кольорі сюжетну композицію «Пустеля», яку ми створили на попередньому уроці.  
(сл3)Мета уроку:  вдосконалити  техніку  живопису, з’ясувати роль кольору у відтворенні природнього середовища, вчитися бачити і цінувати красу природи.
ІУ. Актуалізація опорних знань(6хв)
1.       Відповіді на питання(сл4)
-Основним виражальним засобом якого виду мистецтва  є колір?
-Що таке хроматичні кольори?
-Назвіть  теплу гаму  кольорів. Чому ми їх так називаємо?
-Які кольори є контрастними один до одного?
-Що ми називаємо відтінками кольору?
У. Виклад нового матеріалу(7хв)
А) Робота з картинами (сл5 - 8)
-Якою побачив пустелю художник Маковський?
-Які  він використав  кольори?
-Що вас вразило на картині Мартироса Сар’яна?
-Чому Микола Реріх назвав свою картину «Корабель пустелі»?
-Як композиційно він це підкреслив?
-Який загальний колорит картини Т.Г. Шевченка?
А) Порівняння природних середовищ (сл9)
     Для того, щоб краще уявити, куди ми подорожуватимемо, доречним буде порівняти природнє середовище пустелі із звичним для нас українським. 
Б) Пустеля «Олешківські піски»(сл10)
Як ви гадаєте, чи є пустелі у нас, в Україні? Мало хто про це знає, але в Україні є своя пустеля. Олешківські піски в Херсонській області є однією з найбільших пустель у Європі. До речі, назва пустелі походить від старої назви міста Цюрупинськ, який знаходиться поруч, - Олешки.Олешківські піски являють собою безкрайні бархани заввишки іноді до 20 метрів, які під дією вітру потроху пересуваються  і навіть "повзають".У літню спеку на сонці пісок нагрівається до 75 градусів - при такій температурі цілком можна підсмажити яєчню.До речі, Олешківські піски з 2010 року є національним природним парком і внесені до числа семи природніх чудес України.
Воістинну, прекрасна  українська земля, яка дарує нам свої  неповторні  краєвиди. Аби тільки ми цінували її і берегли.
Буває часом сліпну від краси,  спинюсь, не тямлю – що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси, усе так гарно, чесно, незрадливо.
Усе як є – дорога, явори,  усе моє – все зветься Україна.
Така краса – висока і нетлінна, що хоч спинись і з Богом говори.
В) Перегляд барханів, визначення форм поверхні, кольорового вирішення (сл11)
Г) Тварини пустель(сл12)
Незважаючи на такі екстремальні умови життя, у пустелях можна сказати «кипить» життя. Відгадайте загадки про найбільш поширених їх мешканців. (діти читають загадки, відгадують їх)
 Г) Гра  «Палітра художника»
 Допоможе нам підібрати потрібні  кольори  гра «Палітра художника». Художник, як і ми з вами, хоче розфарбувати пустелю, але у нього закінчилися фарби. Тому допоможемо художнику і назвемо колір чи відтінок, який має бути на його палітрі, пояснимо свій вибір. Наше завдання – якнайшвидше заповнити палітру кольорами і відтінками.
         Не забудемо про динамічну хвилинку, адже тривала подорож може стомити, тому трохи перепочинемо.                                          
Фізхвилинка(1хв)
6.Практична робота учнів(25хв)
А) Виконання вправи «Жовто-коричневі пагорби»(3хв) ( сл. 13) Правила ТБ
      В  пустелі діють закони повітряної перспективи: предмети на передньому плані здаються більш яскравими і мають чіткі обриси. Об'єкти, розташовані далі від глядача, виглядають світліше і мають кілька розмиті контури.
Б)  Пояснення вчителя(2хв)
 Щоб розфарбувати малюнок, починаємо  з неба. Наносимо насичений синьо-блакитний колір на весь небосхил, крім хмар. Розподіляємо колір від лівого верхнього кута широкими мазками і  розмиваємо його до горизонту.
Надаємо обсяг хмарам, додавши мазки сіро-блакитного по краях і в місцях затемнення.
Ділянки пустелі, заповнені низькими рослинами, зафарбовуємо фарбами коричневих  відтінків. В пісочний колір ґрунту з тіньового боку барханів добавляємо  трохи холодного синьо-фіолетового відтінку.
Кактус зафарбовуємо зеленим, а потім на основний відтінок наносимо темніший  коричневий,  світлу сторону підкреслюємо невеликою кількістю  світло-жовтого.
В кінці розфарбуйте тварин. Не  варто  забувати  про тінь, яку вони утворюють.
Дитячі роботи ( сл. 14)
-Самостійна робота учнів(20хв)
Використовуючи  палітру кольорів  завершіть у кольорі композицію «Пустеля»
8. Підведення підсумків уроку(2хв)
Як і кожна подорож, наша мандрівка  завершується. Зазвичай кожен мандрівник під час подорожі намагається зробити найцікавіші фотографії і  показати їх друзям. Давайте і ми покажемо свої роботи.
-Які б із них ви обрали для представлення на шкільному сайті?
Дякую вам за цікаву подорож і гарні малюнки.
Скачати презентацію тут

Розробка уроку: Чарівний світ речей

Завдання: Створити декоративну композицію – натюрморт із  довільних предметів
Мета:Формування ключових компетентностей:
вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, доводити роботу до кінця, самостійно виконувати практичне завдання;
інформаційна компетентність: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі;
міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до мистецтва,  оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування живопису; вміння аналізувати і давати естетичну оцінку творам мистецтва;
предметних компетентностей::  навчальна: формувати поняття про жанр образотворчого мистецтва - натюрморт; ознайомити з історією виникнення та видатними художниками-натюрмористами;
розвивальна: розвивати спостережливість, зорову пам'ять, образне мислення, навички добирати кольори;
виховна: виховувати інтерес до народного мистецтва
Терміни і поняття: композиція, стилізація, локальний колір, орнамент
Тип уроку. Комбінований з використанням ІКТ.
Методи навчання та викладання: діалогічний, демонстративно-ілюстративний, стимулюючий, інструктивний.
Оснащення уроку: Технічні засоби навчання, проектор, комп’ютер, презентація
Візуальний ряд: картини  Катерини Білокур
Літературний ряд: вірш В Симоненка «Квіти», загадка
Художні матеріали: папір,  фарби, пензлики, палітра, серветка, склянка з водою.
Техніка виконання: живопис
Структура уроку
І. Організація класу. Створення позитивної емоційної атмосфери.
 Повідомлення теми і мети уроку (1хв)
ІІ. Актуалізація опорних знань (1хв)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (1 хв)
У.Вивчення нового матеріалу (9хв)
Фізхвилинка (1 хв)
УІ. Практична діяльність учнів (30хв)
УІІ. Підбиття підсумків уроку (2хв)
Хід уроку
І. Організація класу. Створення позитивної емоційної атмосфери.(1хв)
-Добрий день, сідайте будь ласка! Перевірте організацію свого робочого місця. Чи все своєму на місці? Добре.
Підкажіть, мої хороші: кажуть у Золотоноші
Що Черкаси – творчий край, для мистецтва – справжній рай.
-Так це, чи ні? Якщо так, то доведіть це сьогодні своєю творчою роботою на уроці. Бажаю успіхів!
ІІ. Актуалізація опорних знань (1хв)
-Назвіть, будь ласка, жанри образотворчого мистецтва, які ви вже вивчили (портрет,  анімалістичний, побутовий)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку-
Послухайте вірш – загадку і скажіть про що йдеться:
Якщо бачиш на картині чашку кави на столі,
Або воду у графині, чи троянду в кришталі.
Вазу, яблуко чи торт, знай, що все це… (натюрморт).
-Сьогодні тема уроку: «Чарівний світ речей».
Мета: сформувати поняття про жанр образотворчого мистецтва - натюрморт; ознайомитись з історією його виникнення та видатними художниками-натюрмористами; розвивати спостережливість, зорову пам'ять, образне мислення, навички добирати кольори.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (1хв)
-Жанр натюрморту надзвичайно цікавий і різноманітний. Художники знаходяться у постійному пошуку нових форм, кольорів, фактур. Запрошую вас у віртуальну екскурсію до картинної галереї.
ІУ.Вивчення нового матеріалу (5хв)
1.      Розповідь учителя, відеоряд
 Перші натюрморти ми бачимо на фресках, вазах Давнього Риму та Єгипту. Спочатку речі на картині були лише деталями, як, скажімо стіл з посудом на фресці Леонардода Вінчі «Таємна вечеря». Уперше самостійним твором натюрморт став у Китаї як «живопис квітів». У Європі цей жанр найбільше розвинувся творах голландських художників___________. Там картини цінувалися дорожче, ніж прикраси з дорогоцінного каміння. Багато українських художників працювали над створенням натюрмортів, зокрема Олексій Шовкуненко, Тетяна Яблонська.
2.Робота з підручником(с.134-139)
-Давайте прочитаємо визначення натюрморту подане у ваших підручниках.( с.135)
Дійсно, дивлячись на твори старих і сучасних майстрів нможна помітити важливу закономірність: усі речі тут об’єднані спільною темою і змістом. Кожна з них ніби доповнює іншу за розмірами, кольором, тематикою.
-Розгляньте репродукції картин у вашому підручнику і скажіть, які предмети зображені на них.
А юні екскурсоводи нашої картинної галереї __________________ підготують інформацію про картину Якопо де Барбарі «Натюрморт із куріпкою»(с.137)
3.Пропоную перепочити і пограти у гру «Живий натюрморт». Ми зайшли до зали, де знаходяться загадкові натюрморти. Побачити їх можуть не всі, а  тільки група дітей. Через 1 хв за допомогою міміки і жестів вони мають показати предмети, зображені на картинах. А ми разом спробуємо відгадати(посуд, скрипка, овочі, канцелярія, квіти)
4. Частина експозиції картинної галереї сьогодні знаходиться в нашому класі. Погляньте, що на ній зображено? Чи відомий вам автор цих картин? Народна художниця із  села Богданівка на Полтавщині була зачарована красою української природи. «Квіти часто нам говорять втричі більше, ніж слова» - погоджувався з нею  поет - земляк Василь Симоненко, 80-річчя з дня народження якого ми відзначили 8 січня.
Художниця працювала у жанрі декоративного натюрморту. Порівняйте реалістичне і декоративне зображенняі визначте їх особливості:
-стилізоване зображення
-локальний колір
Практична робота (30 хв)
1.Підготовча вправа (3 хв)
Для того, щоб правильно зобразити декоративний натюрморт, треба знати правила композиції. Більші предмети розміщуємо  на задньому плані, менші – на передньому. Симетричне розташування викликає почуття рівноваги, у трикутнику – сталості, спокою. Діагональне – передає рух, динаміку.
Спробуйте, працюючи в парах і дотримуючись законів композиції, створити натюрморт із предметів, що знаходяться  перед вами.(І ряд – у трикутнику, ІІ ряд-симетрично, ІІІ-по діагоналі)
Фізхвилинка 
Із-за парт ми піднялись,
І всі вгору потяглись,
Гарно спинки всі прогнули
І про втому геть забули.
Пальці всі в замок закрили
Й стисли їх мерщій щосили.
Сіли рівно — і до праці.
Хай не стомлюються пальці.
2.Етапи роботи
Для того, щоб виконати практичне завдання – створити декоративний натюрморт, треба знати етапи роботи:
1.Виберіть  формат відповідно  задуму.
2.Скомпонуйте обрані предмети на аркуші паперу(не більше 3)
3.Подайте характерну форму предметів та їхні пропорції.Памятаємо, що предмети на натюрмортах подібні до простих геометричних форм.
4.Порівняйте пропорції різних частин зображення, виправіть помилки у побудові.
5. Підберіть на палітрі кольори, послідовно заповнюємо ними малюнок.  
3.Педагогічний малюнок. (створюю зображення глечика з яблуком)
- Спочатку, ледве натискаючи на олівець, намічаємо лінію площини;
-Компонуємо предмети загальними лініями, визначаємо їх розташування на листі відносно один одного (горщик ближче).
- Ледве натискаючи на олівець уточнюємо форму предметів, постійно порівнюючи малюнок з натури.
- Для побудови глечика проводимо лінію симетрії, яка поділяє його на дві однакові частини.
- Будуємо основу глечика, заокруглюємо кути, промальовуємо еліпси
-Малюємо овали квітів, заповнюємо їх пелюстками листками
-На передньому плані будуємо зображення яблука
-Починаємо роботу кольором. На палітрі підбираємо кольори тла від темного до світлого
-Пишемо глечик, , квіти,  горщик
Роздивіться уважно всі предмети натюрморту, визначте  їх форму, розмір, колір, розташування.
- Що є композиційним центром натюрморту? (глечик із соняхами)
- Де він розміщений? (на задньому плані)
- Які прості геометричні фігури лежать в основі глечика? (коло, циліндр)
-  Наскільки яблуко менше від глечика?
- Де воно розміщене (на передньому плані)
- Яку гаму  кольорів ми будемо використовувати? (теплу)
Г) Самостійна робота учнів
-Є у нашій галереї творча майстерня, де кожен може стати художником. Запрошую вас до неї і пропоную виконати практичне завдання: створити декоративний натюрморт із предметів, які побажаєте (с. 139) Дотримуєтесь вимоги: вчасно закінчити роботу.
Правила ТБ
Оцінювання робіт.Взаємооцінка. Самооцінка.
УІІ. Підбиття підсумків уроку  (3 хв)
1.Інтерактивнв вправа «Інтерв’ю»
-Підведемо підсумки уроку. Уявіть, що до вас звертається кореспондент обласної газети «Черкаський край», в якій, до речі, свого часу працював поет Василь Симоненко.
-Що ви запамятали про натюрморт?
_Які предмети найчастіше поєднуються в натюрмортах?
-Над яким зображенням ви сьогодні працювали?
-В чому відмінність декоративного натюрморту від живописного?
Дякую  за гарні малюнки і звертаюся до кожного з вас:
Даруй своє мистецтво людям, завжди і всюди памятай
Що джерелом натхнення буде твій незабутній рідний край!
3.Домашнє завдання: Я знаю, що у вашому місті є чудовий художній музей. Пропоную нашу віртуальну екскурсію перенести у реальний час, відвідавши музей та переглянувши там роботи художників-натюрмортистів.















Немає коментарів:

Дописати коментар